Historie karate goju ryu

 

   Základy Goju ryu karate lze vystopovat v umění Naha Te mistra Kanryo Higaonny. Kanryo Higaonna se narodil v roce 1853 v rodině nižší šlechty. Toužil studovat v Číně bojové umění Kempo, neměl však dostatek finančních prostředků na cestu. Situace se změnila v okamžiku, kdy byl představen majitelem jedné obchodní lodi, který mu věnoval lodní lístek na lodi, která zanedlouho přistála v čínském přístavním městě Foochow. V té době to bylo jediné čínské město udržující obchodní styk s Okinawou. Posléze byl představen mistrovy Ryu Ryuko. Kanryo Higaonna prožil ve Foochow šestnáct let studia pod vedením mistra Ryu Ryuko, který se k němu choval jako k vlastnímu synovi. Stal se v regionu dobře známým a uznávaným mistrem bojových umění. Po návratu na Okinawu vyjádřil Kanryo Higaonna svůj vděk vlastníkovi lodi, Yoshimurovi, a začal učit jeho syna bojovému umění, kterému se v Číně naučil. Jelikož se zprávy o jeho mimořádných schopnostech rychle rozšířily, začal brzy učit také členy královské rodiny. Později otevřel své vlastní Dojo. Mistr Kanryo Higaonna byl pověstný zejména neuvěřitelnou rychlostí, silou a energií a jeho umění začalo být známé pod označením Naha Te.

   

 

 

 

 

 

KELCUKE – všichni se postaví do Musubi dachi, učitel + asistenti se otočí k čelnímu místu

 

SEIZA – první se posadí učitel a asistenti, potom ostatní

 

MOKU-SO – všichni si dají ruce dlaněmi dolů na sebe a zavřou oči, soustředí se na uvolnění a koncentraci na cvičení

 

MOKU-SO YAME – všichni otevřou oči a ruce si položí dlaněmi dolů na stehna

 

SHINZEN NI REI – velí se, jen když je v Dojo oltář, nebo obrazy starých mistrů, všichni si položí ruce dlaněmi na zem a hluboce se pokloní

 

SHOMEN NI REI – všichni se pokloní , jak bylo řečeno výše a potom se učitel a asistenti otočí směrem k žákům

 

SENSEI NI REI – žáci pozdraví pokloněním učitele a asistenty

 

KIRI TSUI – nejprve se postaví učitel a asistenti a potom žáci

 

OTAGENY REI – učitel se ve stoje pozdraví s asistenty, žáci se pozdraví navzájem

 

 

Indie

 

Počátky tohoto bojového umění jsou staré asi 5000 let. Bojové umění je úzce spjato s východními filozofiemi a nejvíce s Buddhismem. Ten vznikl v Indii. Postupně se rozšířil po celé Asii a silně ovlivnil filozofické myšlení západního světa. V té době byla Indie ostře kastově rozdělena a k jednotlivým vyšším kastám patřili různá privilegia, ale i povinnosti. Mezi nejvýznamnější z nich patřilo studium bojových technik a filozofie (Náchodský, 2006).

Říká se, že třetí dítě krále Sugandha z jižní Indie, byl členem Kshatriya (Warrior) kasty. Přesto ho po několika letech srdce zavedlo do malé, ale dynamické buddhistické provincie, jižně od Madres. Tam přijal náboženskou výchovu z Dhyna, od mistra Prajnatara. Chlapec byl vycvičen v umění boje holýma rukama (Vajramushti) a zároveň byl vyučován i k buddhismu. Prajnatara kladl největší důraz na meditační cvičení, která byla velmi náročná a únavná. Pod jeho vedením z chlapce vyrostl velmi moudrý muž a dostal jméno Buddhadharma (O.G.K.K., 2003-2010).

 

 

Čína – Chuan-Fa

 

Po smrti jeho mistra, někdy kolem roku 520, přišel Buddhadharma, už jako téměř šedesátiletý muž, do Číny, kde vládla dynastie Liang (kolem roku 480 n.l.). Historické prameny se nemohou shodnout, zda tam dorazil po moři nebo přes hory. Faktem však je, že jeho život byl soustředěn v chrámu Shaolin, který se nachází v provincii Hunan, a zde začal vyučovat indické bojové umění (Vajramushti), které nazval Shi-pa Lo-han-sho – „Osmnáct rukou z Lo-Han“ (Lind, 1996). Věděl, že fyzická aktivita a dýchání, je způsob pro vnitřní očistu těla. Nakonec mniši začali studovat zvířata a formy cvičení, které se podobaly jejich způsobu boje. Později byl znám jako Chuan-Fa – „Umění pěsti“. Je důležité si uvědomit, že praktické motivy byly umění, fyzická kondice a nakonec i sebeobrana.

V období Sui (589-618), bandité začali s nájezdy do kláštera pro potraviny a pro cokoliv, co má hodnotu. V tomto okamžiku mniši, aby zachránili své životy a svůj milovaný klášter, využili svého umění Chuan-Fa (Kung Fu), aby porazili bandity. Pověst bojovných mnichů z Shaolinu se rozšířila, a tak mnozí přišli studovat umění spolu s buddhismem. Dnes existují stovky stylů, ale filozofie se samozřejmě poněkud změnila, v závislosti na osobnosti hlavního mistra školy (O.G.K.K., 2003-2010).

 

 

Okinawa -Tode

 

Během 14.století bylo umění Chuan-Fa přineseno na Okinawu, což je jeden z ostrovů Rjúkjú. Všechny přinesené a zavedené techniky byly zahrnuty společně s metodami cvičenými na Okinawě pod název Tode. Tyto techniky byly převážně rozvíjeny a provozovány u členů okinawské šlechty, pro svoji obranu. „To“ v okinawské řeči znamená „Dynastie Tang“. a také označovalo všechno, co přicházelo z Číny a dokonce i samotnou zemi. „De“ je fonetická změna od „Te“ a znamená v čínštině i v okinawštině „technika“ (v japonštině znamená „Te“ „ruka“). Mnohdy se používala jako zkratka, pro sebeobranu na Okinawě, pouze „Te“, což znamená „technika“. Později dostala název Okinawa-te (Lind, 1996). V roce 1477 bylo, králem Sho Shin, obyvatelům Okinawy, pod hrozbou smrti, poprvé zakázáno nosit při sobě nebo používat zbraně.

 

 

Kobudo

 

V roce 1609 napadlo Japonsko Okinawu a byl obnoven zákaz zbraní (O.G.K.K., 2003-2010). Rolníci a rybáři si vytvořily různé pomůcky ke cvičení a také si přizpůsobili své pracovní nástroje k obranným účelům, před násilím a drancováním vesnic. Ke své obraně používali například cep – „nunchaku“, vidle – „sai“ nebo srp – „kama“ (Weinmann, 2005). Postupem času byly objeveny obranné techniky s nástroji denního použití, a tyto techniky byly osvojeny a rozvinuty adepty bojových umění  do škol pro jednotlivé zbraně viz Obr. 1. Příkladem je Bojutsu, Saijutsu, Nunchakujutsu,atd. Nakonec byla tato jednotlivá bojová umění sestavena do uceleného systému, který je nyní znám jako Kobudo. Vyvinulo se několik škol Kobudo, jako např.: Matayoshi Kobudo, Yamani-Ryu Kobudo a Ryukyu Kobudo (Okinawa Goju-Ryu Karate-Do Kyokai, 1999).  Zemědělské nástroje – „zbraně“ měli obyvatelé Okinawy, v případě potřeby, rychle po ruce a mohli je nosit při sobě, aniž by tak vzbudili nedůvěru utlačovatelů (Weinmann, 2005).

 

 

1. Nunti,  2. Iyeku, 3. Bo, 4. Kuwa, 5. Suruchin, 6. Kama, 7. Nunchaku, 8. Tunkua, 9. Sai, 10. Tekko, 11. Techu, 12.Rochin, 13. Tinbe, 14. Manji Sai

 

 

 

Japonsko

 

Japonská armáda začala využívat, ke svým nácvikům, prvky z Okinawa-te a její vystoupení na Okinawě, na hradě Shuri, udělalo takový dojem na japonského korunního prince Hirohita, že motivoval k detailnímu studiu tohoto umění celé Japonsko (Náchodský, 2006). Ke konci roku 1921 začalo ministerstvo školství plánovat první představení tradičních starodávných bojových umění v Tokyu (Mistři karate, 2003). V roce 1922 byl ministrem školství pozván do Tokya Gichin Funakoshi (1869 až 1957), aby karate předvedl poprvé v Japonsku. Gichin Funakoshi se stal reformátorem systému OKINAWA-TE a zakladatelem karate, jak jej známe dnes. Poprvé toto umění představil v roce 1911 a v roce 1931 jej přejmenoval z původního OKINAWA-TE na KARATE („prázdné ruce“). Slovem „prázdné“ bylo Funakoshim myšleno „oproštění se“ (- vyprázdnění srdce a mysli od všech přání a marností) (Náchodský, 2006). Jeho ukázky uchvátily diváky a posluchače natolik, že byl zasypán žádostmi, aby zůstal vyučovat v Tokyu. Místo návratu na Okinawu vyučoval karate na různých universitách a v Kódókanu, (Nakajama, 2002) do doby, kdy v roce 1936, se svými žáky, založil školu SHOTOKAN DOJO v ZOSHIGAYA v Tokyu. Ta však byla oficiálně schválena ministerstvem školství jako JAPAN KARATE ASSOCIATION až v roce 1957. Byla to velká historická událost v karate v Japonsku (Funakoši, 1994).

 

Na japonské půdě začalo vznikat mnoho škol karate, z nichž nejvýznamnější je SHOTOKAN-RYU, jehož zakladatelem je Gichin Funakoshi, GOJU-RYU zakladatelem je Chojun Miyagi, SHITO-RYU zakladatel Kenwa Mubani, WADO-RYU zakladatel Hironori Otsuka a KYOKUSHINKAI-RYU, kdy zakladatelem tohoto stylu boje je Masutatsu Oyama – člověk, který proslavil karate po celém světě. Při svých exhibičních zápasech s býky jim holou rukou urážel rohy a říká se, že dokonce jednoho býka zabil holou pěstí. Oyma se považoval za nepřemožitelného a svou ukrutnou sílu získával extrémními dávkami tréninku (Náchodský, 2006).

 

Podle Náchodského (2006) a Linda (1996) teprve od roku 1956 můžeme hovořit o sportu karate, neboť v tomto roce byla schválena jeho první pravidla. O rok později proběhlo první mistrovství karate Shotokan v Japonsku, ve kterém vyhrál Hirokazu Kanazawa. Od té doby začalo pravidelné pořádání sportovních zápasů.